Rabu, 2 Mac 2016

Kemajuan teknologi komunikasi membentuk masyarakat bersifat individualistik

Kecanggihan teknologi kini, bukan sahaja memberi manfaat kepada manusia dalam memudahkan untuk mendapatkan maklumat (teknologi informasi) tetapi turut dimanfaatkan sebagai medium kesinambungan komunikasi terutama dalam hubungan jarak jauh (teknologi komunikasi). Perkembangan dalam dunia teknologi komunikasi dan informasi inilah yang membawa masyarakat ke dunia global secara langsung (exposure) dihubungkan dengan media menjadikan masyarakat berganjak kepada satu fasa baharu iaitu masyarakat informasi (information society). Oleh kerana itu, sesebuah negara yang mengamalkan ‘dasar pintu tertutup’ di anggap sebagai sebuah negara yang tidak maju atau negara yang tertinggal terkebelakang  kerana masyarakatnya tidak dapat mengikuti arus perkembangan dunia teknologi sekaligus menjadi kekangan kepada masyarakat negara tersebut untuk mendapat maklumat secara meluas sebagaimana yang dicapai oleh kelompok masyarakat informasi dari negara-negara yang maju membangun.


Walaupun anjakan paradigma telah berlaku dalam masyarakat dengan menjadikan mereka sebagai masyarakat berinformasi secara globalisasi seiring dengan teknologi komunikasi, tetapi disebalik kemajuan teknologi itu telah membentuk kelompok masyarakat sosial kepada kelompok masyarakat bersifat individualistik. Apakah yang dimaksudkan dengan masyarakat bersifat individualistik? Baiklah, saya bawa pembaca kepada bayangan linkungan situasi yang sering berlaku di sekeliling kita.

Jika dilihat pada mata kasarnya, masyarakat kini dipandang sebagai kelompok yang berpengetahuan kerana titik kuasa capaian ilmu berada pada hujung jari mereka tetapi kuasa capaian tersebut jugalah yang telah membina satu benteng diri mereka dengan orang sekeliling. Jadi disini, apa yang ingin saya sampaikan, ianya bukanlah sesuatu yang menghairankan jika kita melihat pada masa ini tidak kira dimana, masyarakat lebih gemar duduk membisu dengan hanya memberi tumpuan utama pada gadjet canggih yang dimiliki. Dengan adanya gadjet serba canggih tersebut, mereka menganggap bahawa mereka sudah berada pada zon selesa dan sudah cukup bersosial walhal, sosial itu sendiri memerlukan komunikasi secara langsung antara satu sama lain. Dalam erti kata yang mudah, masyarakat sekarang lebih gemar melakukan aktiviti secara perseorangan tanpa mahu terlibat dengan aktiviti sosial secara berkumpulan. Walaupun, mereka berada di keramaian seperti pesta atau berkumpul bagi tujuan mesyuarat, tumpuan utama mereka tetap pada gadjet di tangan kerana ketandusan idea untuk berkomunikasi secara dua muka. Nah, itulah dikatakan titik kuasa yang bukan hanya mampu mencapai kemahuan pencari pengguna, tetapi berkuasa menarik pemikiran pengguna untuk hilang tumpuan pada perkara lain!




Apabila individu lebih selesa dalam zon persendirian, ini secara perlahan ataupun semula jadi (jika dipupuk sejak anak kecil oleh ibu bapa dengan dunia teknologi sebegitu) seterusnya akan mengikis kemahiran komunikasi-sosial individu berkenaan. Impak dari revolusinya teknologi komunikasi ini seringkali mendatangkan satu permasalahan kecil kepada permasalahan besar. Bagaimana ianya boleh berlaku? Secara jelasnya, kita boleh melihat bagaimana golongan seawal usia kanak-kanak sudah dihidangkan dengan gadjet canggih sebagai hadiah permainan mereka. Seterusnya, mereka dibiasakan untuk meluangkan masa dengan gadjet tersebut bermula dengan salam perkenalan dari dunia permainan video berterusan dengan penjelajahan dunia internet yang membawa mereka kepada cara bersosial di laman media baru seperti facebook, wechat, dan twitter contohnya. Kurangnya pergaulan mereka dengan orang sekeliling telah membantutkan proses kemahiran komunikasi dan pergaulan mereka natijahnya, mereka hanya mampu dilihat petah dan mesra atau bijak dilaman sosial tetapi tidak pada personality sebenar diri mereka. Kekurangan inilah yang akan membawa permasalahan besar kepada diri mereka terutama jika keadaan mendesak mereka untuk beraih daripada zon selesa atau persendirian kepada pergaulan secara meluas sama ada ketika melanjutkan pelajaran di university mahupun ketika bekerja. Seterusnya, kekurangan ini juga akhirnya membawa kepada kurangnya rasa yakin terhadap diri sendiri.